از میان وجوه سه گانه ای که در فرهنگ غربی از زمان ویتروویوس مبنای کار طراحی معماری شمرده می شود؛ یعنی پایداری، کارکرد و زیبایی، بیش از همه درباره ی زیبایی بحث و جدل شده و دیدگاه های گوناگونی از سوی اندیشمندان مطرح شده است. سرچشمه ی این گوناگونی را باید در هستی شناسی ها و به ویژه انسان شناسی های گوناگون پیدا کرد. در عرصه ی هنر و طراحی معماری تا پیش از روزگار نوگرایی ( مدرنیسم ) و تا آن زمان که اندیشه های کلاسیک درباره ی هنر و زیبایی هنوز مورد توجه بود چندان خبری از رویارویی اندیشه ها به میان نبود. هنر و زیبایی تعاریف مشخص و ویژگی های بی چون و چرایی داشت که بیشتر هنرمندان و معماران پیرو آن بودند. ولی پس از آن با پایدار شدن دگرگونی های بنیادی در فرهنگ غرب بویژه در سده چهارم میلادی هنرمندان بر پایه رویکردهای تازه، دیدگاه های تازه ای درباره ی زیبایی مطرح کردند. آن ها نخست تعاریف کلاسیک را به میان کشیدند و در گذر زمان بر آن ها افزودند و سبک ها و شیوه های تازه ای پدید آوردند. پیامد این دگرگونی ها چندان بحران ساز نبود یا اگر بود به چشم نمی آمد. تا اینکه در سده ی بیستم با ظهور هنر مدرن به معنای ویژه آن، تعریف زیبایی چنان گوناگونی آشفته ای بخود دید که در گذشته سابقه نداشت. آنچنان که دیگر اثری از آن وحدت نظرهای کلاسیک در میان نماند و سبک های مختلف با طول عمر کوتاهشان هر کدام تلاش کردند تعریفی از زیبایی ارائه دهند. برای دیدن پروژه های طراحی معماری روی لینک کلیک کنید.
در جهان اندیشه در غرب نظریه پردازی درباره زیبایی در طراحی معماری پیشینه ای کهن دارد. از آغاز دو نوع زیبایی وجود داشته است و این دوگانگی تا امروز همچنان حفظ شده است. افلاتون معتقد به دو نوع زیبایی بود: از نوعی زیبایی طبیعت و موجودات زنده و از سویی دیگر زیبایی هندسه، خط و دایره. او معتقد بود که زیبایی طبیعت نسبی است؛ در حالی که زیبایی هندسی یا آنچه بدست بشر ساخته شده است مطلق است. ارسطو به زیبایی حسی عینی بخشید. در یونان باستان ( مکتب هلنیسم) خلاقیت شخصی اهمیت پیدا می کند و معمار وسیله بیان زیبایی های ریاضی می شود، ساخته شده بر بنیان هماهنگی، تقارن ونظم. نمونه های کهن اندیشه ی زیبایی در طراحی معماری از ویتروویوس (30سال پیش از میلاد) بجا مانده است. مفاهیم سه گانه ای که او آن ها را عوامل اساسی طراحی معماری می دانست عبارت اند بودند از: استواری، سودمندی، زیبایی. به گفته او: در ساختمان سازی بایستی به سه ویژگی استواری، سودمندی، زیبایی توجه داشت... زیبایی وقتی قابل حصول است که ساختمان، نمایی مطبوع و خوشایند داشته باشد و تقارن اجزاء آن به درستی حساب شده باشد. منظور ویتروویوس از تقارن چیزی است که ما امروز در طراحی معماری تناسب می گوییم. برای مطالعه بیشتر روی لینک مقاله طراحی ویلا مدرن و لوکس کلیک کنید.
منبع: کتاب مبانی نظری معماری/مهندس عبدالحمید نقره کار
مقالات مشابه
طراحی ویلای کوچک دربسیاری از نقاط جهان بسیار افزایش پیدا کرده به دلیل پرهیز از تجملات و ساده بودن طرفدارهای زیادی پیدا کرده علاوه بر این طراحی وساخت ویلای کوچک میتواند از لحاظ اقتصادی هزینه ها را کاهش دهد تا بتوان یک فضای زندگی ارزشمند را خلق کرد. طراحی ویلاهای کوچک بر...
گیاهان در طراحی داخلی، گیاهان نقش مهمی در طراحی داخلی و طراحی معماری دارند و عنصری هستند که باعث ایجاد حس آرامش در فضا می شوند. گیاهان باعث رنگ بخشیدن به یک محیط می شوند و سادگی و یکنواختی را از بین می برند. دلایل زیادی برای وجود گیاهان سبز با برگ...
طراحی کابینت آشپزخانه بعنوان قلب خانه و یک عنصر مهم در طراحی معماری و طراحی داخلی منازل مسکونی به حساب می آید. بنابراین طراحی دکوراسیون داخلی آن بسیار حائز اهمیت می باشد. آشپزخانه، در درجه اول و مهمتر از همه باید به عنوان فضایی برای آشپزی کار کند. در مورد پرکاربردترین...
طراحی فضای سبز یکی از بخش های مهم طراحی معماری است که هدف آن ادغام ویلا، ساختمان با مناظر طبیعی، آب و گیاهان می باشد. طراحی فضای سبز برای زیبایی و جلوه دادن به یک ساختمان و یا ویلا است. طراحی فضای سبز یکی از با اهمیت ترین اقدامات معماری است...
طراحی ویلا مدرن درگذر زمان با تغییرات زیادی روبه رو شده.طراحی ویلا در اقصی نقاط جهان با توجه به ویژگی های خاص منقطه ای ومعماری بومی آن منطقه متفاوت میباشد.یکی از خصوصیاتی که در زمین های ویلاها وجود دارد داشتن فاصله از چهار طرف میباشد به همین علت میتوان از نور...
طراحی دیوار محوطه برای مرز بندی فضا ها طراحی وساخته می شود که با استفاده از المان ها با توجه به کاربری فضا و فرهنگ عمومی دسته بندی می شوند برای طراحی دیوار محوطه می توان از خط کشی روی زمین و یا این که از دیوارهای بتنی بلند استفاده کرد....
طراحی ساختمان کوچک علاوه برآنکه طراحی معماری چالش بر انگیزی دارد ولی بسیار جذاب است. شناخت نیازها والویت بندی آنها می تواند در هنگام طراحی کمک کند. در طراحی ساختمان های کوچک داشتن برنامه فیزیکی می تواند در داشتن کاربری مناسب کمک کند در چنین ساختمان هایی زیبایی و عنصر های...
طراحی برج های 150 متری به نام برج ها واحه در منطقه مالی جیانگ بی در نانجینگ چین با رویکرد کاربری مختلط توسط شرکت MVRDV که توسط مناظر سرسبز احاط شده اند طراحی شده است. طراحی معماری این دو برج به صورت L شکل که هر کدام 40 طبقه است از زاویه...
شهر نئوم NEOM، بزرگترین پروژه شهرسازی جهان که توسط کشور عربستان کلید خورده است از بلندپروانه ترین پروژه ها جهت ساخت شهرهایی که است به طور کامل با تکنولوژی روز ساخته و اداره خواهند شد. نام این شهر با گذراندن فیلتر های مختلفی مانند نه شرقی بودن و نه غربی بودن...
طراحی معماری صنعتی نوعی از طراحی ساختمان است که پس از انقلاب صنعتی شکل گرفت و پس از گذشت سال ها با شرایط روز دست خوش تغییراتی شده است تا به شکل امروزی که شناخته می شود. طراحی معماری صنعتی چیست؟ طراحی معماری صنعتی زیر مجموعه ای از طراحی معماری می باشد که...